Gyllene Hästen 2013

Festen

Den 18:e april var det åter dags. För 22 året i rad arrangerades Gyllene Hästen – Dalarnas mest prestigefyllda marknadsföringstävling! Lokalen i år var en favorit i repris när Galan återvände till Studenternas Hus Kåre i Falun för en helkväll med trevliga kollegor, god mat och ärofyllda priser.

Håll utkik på Marknadsföreningen i Dalarnas Facebook för bilder och kommentarer från Dalarnas största marknadsföringsfest!

Tävlingen

Gyllene Hästen är en tävling i marknadsföring med fokus på kreativitet, där reklambyrån, producenten och företaget bakom marknadsföringsinsatsen tävlar tillsammans.

Vinnarna får varsin gyllene dalahäst och nomineras även till den nationella tävlingen, där priset delas ut på Sveriges Marknadsförbunds årliga Tendensdag i Stockholm i oktober.

Gyllene Hästen Grand Prix

Gyllene Hästen Grand Prix är vår mest ärofyllda tävlingskategori eftersom man inte själv kan anmäla sig hit. Oavsett till vem marknadsföringsinsatsen riktar sig, om det är en produkt, tjänst eller åsikt som kommuniceras så är det juryn som utser den kampanj som har den bästa idén.
Kvällens stora vinnare blev Region Dalarna och Helikopter Brand Design

Lyckliga vinnare av Grand Prix Eva Lundgård Morenius, Alma Hanser, Henrik Johansson Kinnander och Sara Tigerström. (foto Malin Beck)

Vinnare av Gyllene Hästen Grand Prix blev Pensionärer på Peace & Love för Region Dalarna av Helikopter Brand Design. Årets Grand Prix har ännu en gång visat hur det kreativa kan vara det enkla, och hur skapande det kan vara att gå ”back to basic”. Kampanjen har använt sig av en uråldrig kommunikationsmetod för att lösa nya problem. Ett analogt grepp i dagens digitala värld och ungdomsglorifierade kultur. Ett levande budskap med levande människor. Årets vinnare har erövrat dagens ungdomar ”med gamla människor, historier och bullar”!

B2B – Producentreklam

Vinnarna i kategorin B2B – Hagströmsinsamlingen, för Dalarnas Museum av reklambyrån Norkay– har använt flera medier för att nå ut med sitt budskap i en kampanj som är nyskapande, inte bara i Dalarna utan i hela Sverige. Man vänder sig till både företag och allmänheten, men med ett mycket specifikt mål. Avgörande för juryns utnämning var ett av kampanjens medieval – de tongivande ambassadörerna.

Norkay vinnare i kategori B2B och B2C

Per Eriksson Pax och Marcus Hanser var glada vinnare i båda kategorierna B2B och B2C. (foto Malin Beck)

B2C – Konsumentreklam

Vinnare i kategorin Konsumentreklam blev Påläggsboken för Leksands Knäckebröd av reklambyrån Norkay. Juryn prisade en väl utförd kampanj med ett flertal aktiviteter och en bra content marketing, där uppdragsgivaren dessutom kunnat se ett tydligt positivt resultat. Med smak, hälsa och genuitet i centrum är endast det bästa gott nog där Ola Lauritzson har knaprat sig igenom den vinnande kampanjen på Leksands knäcks.

O2C – Samhällsinformation

Ett levande budskap med levande människor gav priset för bästa samhällsinformation till kampanjen Pensionärer på Peace & Love, för Region Dalarna av Helikopter Brand Design. Med en bra annonstext i kombination med en uråldrig kommunikationsmetod för att lösa nya problem, har man tagit ett kreativt grepp i dagens digitala värld och ungdomsglorifierade kultur.

Helikopter Brand Design vann kategorin B2C

Henrik Johansson Kinnander och Eva Lundgård Morenius tog emot hästarna för kategori O2C. (foto Malin Beck)

Gyllene Fölet

Även i år arrangerades Gyllene Fölet, en kamp under 48 timmar där studenter vid Högskolan Dalarna från programmen Mediekommunikation, Grafisk Design och Grafisk Teknologi får lösa ett kreativt problem från en hemlig uppdragsgivare. Årets uppdragsgivare var Region Dalarna och de stolta vinnarna blev Joakim Åström och Sanna Bergens

De (mycket) nöjda vinnarna av Gyllene Fölet 2013. (foto Malin Beck)

Vi tackar alla våra tävlande, gäster och partners
för ett underbart år och en fantastisk kväll.

Vi ses snart igen! 

Våra partners

 

Stiftelsen Teknikdalen

 

Strålins på webben
Last Event & Nöje

 

Smak kök och catering fixade maten