Gyllene Hästen vinnare 2012

Gyllene Hästen Grand Prix

Vinnare av Gyllene Hästen Grand Prix blev kommunikationsbyrån Sprida och Riksförbundet för Mag- och Tarmsjuka i samarbete med MSD och SCA för projektet ”Toahjälpen”. Juryns motivering var:
Verktyget är budskapet i dagens kommunikationslandskap, inte mediet. Årets Grand Prix belönar kommunikation som kan nå långt utanför sitt landskaps – och Sveriges – gränser. Ibland är det de små, enkla insikterna, som kan lösa de stora problemen. Och sådan kommunikation är absolut nödvändig för att driva branschen framåt. 


Jon Svensson, Vendela Tedestam, Thom Engström och Henrik Brodén – Spridas lyckliga vinnare av Grand Prix. Foto: Markus Tysk

Gyllene Hästen B2B, B2C & O2C

Vinnare i Gyllene Hästens kategori B2B – företagsreklam blev Jung von Matt Strömmen och uppdragsgivaren Stora Enso för projektet ”Plantan”. Juryns motivering var:
I en digital värld vågar vinnaren vara så analog det går att bli. Genom kampanjen har man levandegjort sitt budskap till den grad att målgruppen faktiskt vårdat något levande, och fått engagemanget i kampanjen och företaget växa så det knakar.


Jonas Nordlund och Ingela Dunger – Stora Ensos stolta vinnare av Gyllene Hästen för projektet Plantan. Foto: Markus Tysk

B2C – konsumentreklam togs hem av United Power och uppdragsgivaren CityGross med projektet ”Barnens Butiksresa”. Juryns motivering löd:

Ett klassiskt problem. En klassisk lösning. Så klassisk att man undrar varför andra inte satsat på att ge riktig nytta och nöje på hemmaplan. Det sägs att livet är ett pussel, och vinnaren har skapat bitarna för att få föräldrar och barn att pussla ihop det tillsammans.

Jesper Wallerborg från United Power – ensam men lycklig representant för projektet Barnens butiksresa. Foto: Markus Tysk
Jackpot blev det för Sprida och uppdragsgivaren Riksförbundet för Mag- och Tarmsjuka i samarbete med MSD och SCA med kampanjen ”Toahjälpen” som också vann O2C – samhällsinformation. Det här priset motiverade juryn med:

Kommunikation när den är som bäst löser problem. Och vissa problem är större än andra. Genom att bygga ett verktyg skapar vinnaren nytta på individ- och samhällsnivå och bryter dessutom tystnaden kring ett problem som många faktiskt delar. Bokstavligt talat är detta en räddare i nöden.


Det glada gänget från Sprida kammade hem också Gyllene Hästen i klassen O2C – samhällsinformation. Foto: Markus Tysk

Gyllene Ponnyn & Gyllene Fölet

Vinnare av UF-priset Gyllene Ponnyn blev företaget Eventz UF från Vansbro som bl.a. ordnar disco för ungdomar. Juryns utlåtande var:
Det vinnande bidraget har tänkt utanför sin produkt och utnyttjat flera kanaler. De har analyserat marknaden och på smarta sätt utnyttjat sin position i marknadsföringssyfte. Vinnarna har en genomgripande tanke med sin kommunikation och hur de vill uppfattas. En utmärkt start. De har inte hoppat in i sociala medier för att man ska, utan skapat en marknadsföringsmodell med unikt material och syften för varje plattform, samt skapat en modell för hur plattformarna ska fungera tillsammans.

Två glada deltagare i företaget Eventz UF – Tom Cevey och Robin Hallqvist. Nellie Aalhuizen kunde tyvärr inte närvara. Foto: Markus Tysk

Studentpriset Gyllene Fölet togs hem av laget Tangerine Tango. Studenttävlingen gick ut på att finna nya vägar att marknadsföra Falun Borlänge-regionen. Juryn motiverade priset med att ”…när regioner, kommuner och orter ska till och marknadsföra sig blir det lätt en upprapning av vackra men innehållslösa floskler. I ivern att visa sig ifrån den bästa sidan och framstå som attraktiv glömmer man alltför ofta bort mottagaren, den som ska köpa budskapet och bidra till just det avsändaren säljer”. Tangerine Tango kom med ett bidrag som sätter fingret på problemet och grafiskt visar hur man skapar framgång genom delaktighet.

Linda Carlsson representerade det vinnande laget Tangerine Tango. Hennes lagkamrater Lisen Darenlind och Erik Fanki kunde tyvärr inte närvara. Foto: Markus Tysk

Uppge alltid fotografens namn vid vidare publicering.