Marknadsföreningen i Dalarna arrangerar varje år Dalarnas största och mest prestigefyllda marknadsföringstävling Gyllene Hästen. Syftet med tävlingen är att uppmärksamma, uppmuntra och belöna det kreativa Dalarna.

Här koras Dalarnas bästa marknadsföringsinsatser då reklambyråer och dess kunder tävlar om de gyllene dalahästarna.
Läs här om Gyllene Hästen-galan 2014!

Kriterier

Antingen uppdragsgivaren eller producenten måste ha sitt säte i Dalarna för att få vara med i tävlingen. Bidragen skickas till juryn som rangordnar efter följande bedömningskriterier:

  • Idé: Kampanjen ska vara nyskapande för sin marknad. Den bärande idén skall lyckas nå ut och beröra sin målgrupp.
  • Tydlighet: Budskapet ska vara tydligt.
  • Utförande: Oavsett produktion ska utförandet hålla hög klass.

De tävlande bedöms av en kunnig jury som delar ut gyllene dalahästar till de bästa bidragen.

Tävlingskategorier

B2B – Producentreklam (Business 2 Business)
B2C – Konsumentreklam (Business 2 Consumer)
O2C – Samhällsinformation (Organization 2 Consumer)

Gyllene Hästen Grand Prix är nog den mest ärofyllda tävlingskategorin av dem alla eftersom man inte själv kan anmäla sig hit. Oavsett till vem marknadsföringsinsatsen riktar sig, om det är en produkt, tjänst eller åsikt som kommuniceras så är det juryn som utser den marknadsföringsinsats som har den bästa idén. Vinnarna nomineras även till den nationella tävlingen där priset delas ut på Sveriges Marknadsförbunds årliga Tendensdag i Stockholm i oktober.