Warning: Declaration of roots_nav_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = NULL, $id = 0) in /storage/content/41/155941/mid.se/public_html/wp/wp-content/themes/jigsaw/inc/roots-cleanup.php on line 358 Norrmannen från Coca Cola | Marknadsföreningen i Dalarna
Meny

Nyheter

Norrmannen från Coca Cola

Den 10 april samlade vi i samarbete med Dalarna Business ca 60 deltagare för att lyssna till Stein Rømmerud, VP Public Affairs & Communication, Coca-Cola Enterprises Norge/Sverige. Stein gav oss en lektion i Coca Colas historia och marknadsföringskoncept.
Coca Colas uppfinnare John Pemberton hade en lite märklig bana – vid 19 års ålder vara han utexaminerad medical doctor, ett år senare vara han utbildad farmaceut. Men det tog ända till att han 1886, vid 55 års ålder, lanserade sin hälsodryck Coca Cola.
140410 12.46.41_pemberton
Sen gick det ganska snabbt, med första annonsen tre veckor efter premiären.
140410 12.49.09a
Tyvärr gick det sen inte så bra för Pemberton, som sjuk och nära bankrutt kände sig tvungen att sälja det hemliga receptet till sina affärskompanjoner, och dog vid 57 års ålder endast två år efter lanseringen.

Det hemliga receptet

Stein överraskade med att avslöja det hemliga receptet för oss, men då handlade det om receptet för framgång inom försäljning. Det krävs tre ingredienser: Produkten, Logistiken och Kommunikationen.
140410 12.55.27a
Det är kanske just kommunikationen som gjort Coca Cola så framgångsrikt. Man har hela tiden ansträngt sig för att vara med sin tid och fånga upp nya generationer som älskar Coca Cola. Risken är annars att man efter hand sitter kvar med en åldrande kundgrupp. Ett avskräckande exempel som Stein nämnde var hur Levi’s tappade sin dominans på jeansmarknaden. Stein berättade att Coca Cola använder 10% av sin marknadsföringsbudget till kampanjer som inte följer de interna reglerna. Ett exempel på detta var när man bytte ut loggan på flaskorna mot vanliga förnamn. En risktagning som blev en succé.
140410 nameGame
Stein gav oss till sist rådet att hellre rikta marknadsföringen mot män än mot kvinnor – kvinnor triggar på båda – men varnade oss för att vara könsbundna i marknadsföringen.

Stein Rømmerud och Malin Croner var intresserade av något som Simon Berglund fångat med sin mobil.

Stein Rømmerud och Malin Croner var intresserade av något som Simon Berglund fångat med sin mobil.

Det finns mängder av filmer om och av Coca Cola på YouTube.Titta gärna på Jonathan Mildenhall, Vice-President, Global Advertising Strategy and Creative Excellence, som berättar hur Coca Cola i sin marknadsföring utnyttjar digitala media för en dynamisk dialog med konsumenter. Coca-Cola Content 2020 Part One och Coca-Cola Content 2020 Part Two.

Skriv gärna en kommentar