Warning: Declaration of roots_nav_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = NULL, $id = 0) in /storage/content/41/155941/mid.se/public_html/wp/wp-content/themes/jigsaw/inc/roots-cleanup.php on line 358 Frukostseminarium med Therese Reuterswärd | Marknadsföreningen i Dalarna
Meny

Nyheter

Frukostseminarium med Therese Reuterswärd

_MG_2579-Redigera

Digitalt = strategi

Therese Reuterswärd gästade Marknadsföreningen i Dalarnas frukostseminarium, som hölls på Scandic Lugnet 23 oktober. Hon är en populär föreläsare, men också online marketing manager på Scandic. Hennes budskap var att traditionell marknadsföring är på väg bort och att digitalt inte är en kanal utan ett tankesätt och en strategi.

Ditt varumärke är vad Google säger att det är.
Therese förklarade vikten av att synas på YouTube och Google när kunden står inför ett köp. Content marketing är att leverera ett säljande innehåll med kvalitet – utan säljargument – som finns där när kunden söker. Ett bra riktmärke är att tänka ”Skulle jag betala för materialet om det inte var reklam?” Om svaret är ja, är det med största sannolikhet bra reklam! ”Villighet att betala = benägenhet att dela”.

Focus is King
Hon sade också att det är bättre att förmedla ett tydligt och starkt budskap i en kanal. Man når färre kunder, men skapar mer engagemang (s.k. inbound marketing). Scandic provar nu t.ex. att skicka träningstips till kvinnliga affärskunder.

Du konkurrerar med kundens vänner
Företag konkurrerar inte med varandra utan med kundens vänner, menade Therese. Inför ett köp kombinerar konsumenten faktainformation med känslor om företaget/produkten och vad vänner, familj och andra bloggare tycker. Det finns ingen konsument som kan göra ett köp utan att blanda in känslor.

Hon gav också tipset att inte satsa största delen av budgeten på en enstaka kampanj för dem som inte är dina kunder, utan lägg vikten på att få basen briljant.

Hennes presentation hittar du på Slideshare.

Vi på MiD och många med oss tog med sig mycket nya idéer och tankeväckande input från Therese föreläsning. Vi tackar henne för en bra föreläsning. Vi ses på nästa arrangemang!

 

Skriv gärna en kommentar