Warning: Declaration of roots_nav_walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = NULL, $id = 0) in /storage/content/41/155941/mid.se/public_html/wp/wp-content/themes/jigsaw/inc/roots-cleanup.php on line 358 Lunchmöte med Marknadsförbundets VD Jan Fager | Marknadsföreningen i Dalarna
Meny

Nyheter

Lunchmöte med Marknadsförbundets VD Jan Fager

Den 20 november fick vi besök av Sveriges Marknadsförbunds VD Jan Fager
Jan är jurist och etisk marknadsföring är en av hans hjärtefrågor vilket gjort honom till talesman för frågor kring marknadsetik, marknadsföring mot barn samt reklam för livsmedel. Jan berättade om aktuella teman inom trender i marknadsföringen, forskningen, utmanin­gar i marknadsföringsrollen, samt vikten av att förändra rollen, organisationen etc.

Det handlar om den nya roll han ser för marknadsföraren och hur den ska gå att realisera. Han ser en stor vikt i av att ta marknadsföringen in i affären och att återta styrelserummen. Marknadschefen har en rättmätig plats i ledningsgruppen, helt klart jämställd med försäljningschefen. Ett levande exempel på den utvecklingen är Lars Lajjo Strand, marknadschef på Stadium, som nyligen utsågs till ”Årets Marknadschef” av Marknadsföreningen i Stockholm. Lajjos kaxighet har nog varit till god hjälp på hans väg till en plats i ledningen: ”Den lojale medarbetaren är inte en som sitter ner och håller tyst.”

Jan pekade också på intressanta trender han ser i hur marknadsförarens roll gradvis förändras. Inte minst med den allt större betydelse den direkta dialogen med kunderna har fått för affärerna, mycket tack vare de sociala mediernas kraftiga frammarsch.

Skriv gärna en kommentar